به قلم :   parse        26 / 2 / 1392   

گفته هایی از کوروش بزرگ 

                                                                         

 

***

منم کوروش پادشاه هخامنشی
 

 

***

کوروش از پدرش آموخته بود:

کسی را نیاز برآورده نخواهد شد که از یزدان محصولی فراوان پاداش خواهد اما هیچ دانه ای نیافشانده باشد. این نماز ها ناساز و ناهمگون با آیین آسمان است.

                                        «کوروش نامه» گزنفون، دفتر ۱، بخش ۶، بندهای ۶  

                                                                             

                                                                             

 

***

فرمانروایی بر مردمان به شیوه ای نیک و والا بزرگ تر از هر کار دیگر است.

«کوروش نامه» گزنفون، برگردان ابوالحسن تهامی، دفتر ١، بخش ۶

***

(و آنگاه که) سربازان بسیار من دوستانه اندر بابل گام برمی داشتند، من نگذاشتم کسی (در جایی) در تمامی سرزمین های سومر و اکد ترساننده باشد.

***

درماندگان باشنده در بابل را که (نبونئید) ایشان را به رغم خواست خدایان یوغی داده بود نه در خور ایشان، درماندگی هاشان را چاره کردم و ایشان را از بیگاری برهانیدم.

***

سخن کوروش به گبریاس که مخالف بود که کوروش در ابتدا به بابل حمله برد:

تو حق داری که احتیاط را توصیه می کنی ولی من عقیده دارم که راست به طرف بابل بروم. نخست آنکه این شهر مرکز قوای دشمن است و سپس آنکه فتح هیچ گاه بسته به عده نبوده بلکه شجاعت باعث بهره مندی است.

«لغت نامه دهخدا»، بازگفتی از «کوروش نامه» گزنفون، دفتر ۴، بخش ۶

***

کوروش به مضمنون هنگامی که با مردم پارس گفتگو می کرد گفت:

آسایش و راحتی امروز حاصل رنج و زحمت دیروز است.

با سپاس از عبد العظیم رضایی، تاریخ ده هزار ساله ایران، جلد اول۱۲۶

***

کوروش آرام گیر در بستر / ملک ما بی تو گشت خاکستر:

ای رهگذر! من کوروش پسر کمبوجیه هستم. من شاهنشاهی پارس را بنیاد گذاشتم و فرمانروای آسیا بودم. بر این گور رشک مبر.

 

***

پس از مرگم، بدنم را طلاکاری یا نقره کاری نکنید یا در تابوت یا چیزی همانند این مگذارید. زودتر آنرا در آغوش خاک بسپارید. آیا جایی فرخنده تر از خاک برای آرمیدن است؟! خاک مادر زیبایی هاست و دایه نیکی ها. در سراسر زندگی دوستار مردمان بوده ام؛ شاد خواهم شد که دوباره بخشی از آن
چیزی بشوم که برای مردمان خوبی فراوان ببار می آورد.

اندرز های پایانی کوروش بزرگ به گفته ی «کوروش نامه» گزنفون، دفتر ٨، بخش ٧، بند ٢۵


منبع بن مایع : «www.7poa.com »


نظرات شما عزیزان:

حميرا
ساعت16:54---1 خرداد 1392
بسيار زيبا
پاسخ:سپاس


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها پارسه: سخنان, ارزشمند, کوروش, بزرگ, پارسه, تختجمشید, ایران من, ,